| Farligt farligt i tät dimma. Då gäller det att radiokommunikationen fungerar om isbrytaren kör fast. Samma gäller naturligtvis om något av fartygen i konvojen kör fast och har andra som följer. |
RADIOTELEGRAFIST Minnen från mitt arbetsliv. Salongsuppassare två somrar med mål att utbilda mig till gnist. Utbildning vid Redareföreningens telegrafistkurs vid Sjöbefälsskolan i Göteborg. Seglade som telegrafist ett och ett halvt år på m/s Antarctic Ocean på Nordamerika, Sydamerika, Australien, Medelhavet och Östersjön. Värnplikten som telegrafist i flottan 15 månader 1964-1965.
Summa sidvisningar
2018-03-02
Konvojeringsbilder.
Det vanligaste sättet är att maskinstarka, isförstärkta fartyg följer isbrytaren i rännan. Svagare fartyg kan behöva bogseras. Beroende på is- och vindförhållanden händer det att fartyg som inte bedöms klara ispressen avvisas.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar